chas-zaminy-halmivnykh-kolodok

Ознаки того, що час замінити гальмівні колодки

Своєчасна заміна гальмівних колодок є критично важливою для забезпечення ефективного гальмування та загальної безпеки автомобіля. Знос гальмівних колодок сприяє збільшенню гальмівного шляху, але й може призвести до пошкодження інших компонентів гальмівної системи, що потенційно загрожує безпеці водія, пасажирів та інших учасників дорожнього руху.

Чому важлива заміна гальмівних колодок

По-перше, гальмівні колодки є основним компонентом гальмівної системи, що безпосередньо відповідає за зупинку автомобіля. З часом вони зношуються, що призводить до зниження ефективності гальмування. Своєчасна заміна забезпечує оптимальну гальмівну потужність, особливо в екстрених ситуаціях.

По-друге, зношені колодки можуть пошкодити гальмівні диски, що призведе до більш дорогого ремонту. Заміна колодок є профілактичним заходом, що запобігає серйознішим проблемам.

По-третє, нові колодки забезпечують більш плавне та контрольоване гальмування, що особливо важливо на слизьких дорогах. Це підвищує загальну керованість автомобіля. 

Та на останок, справні гальма знижують ризик відмови гальмівної системи, яка може призвести до аварій з тяжкими наслідками.

Ознаки зносу гальмівних колодок

Непритаманні звуки

  • Скрип або виск при гальмуванні – часто перша ознака зносу.
  • Металевий скрегіт вказує на критичний знос і можливе пошкодження дисків.

Поведінка автомобіля

  • Збільшення гальмівного шляху.
  • Вібрація педалі гальма або керма при гальмуванні.
  • “М’яка” педаль гальма, яка провалюється глибше, ніж зазвичай.
  • Автомобіль “тягне” вбік при гальмуванні.

Візуальні ознаки

  • Товщина колодки менше 3-4 мм (можна побачити через колісний диск).
  • Нерівномірний знос гальмівних колодок.
  • Наявність глибоких борозен або подряпин на гальмівному диску.
  • Індикатор зносу на колодці досяг критичної позначки.

Інші ознаки

  • Загоряння індикатора зносу гальмівних колодок на приладовій панелі.
  • Пройдений кілометраж відповідає рекомендованому інтервалу заміни.

Регулярна перевірка цих ознак допоможе вчасно виявити необхідність заміни колодок і забезпечити безпеку руху.

Звукові сигнали

Скрипіння 

  • Це високочастотний, пронизливий звук, який виникає при легкому натисканні на педаль гальма. Часто це перша ознака зносу колодок. Звук виникає через спеціальний індикатор зносу, вбудований в колодку.

Писк

  • Більш тонкий і різкий звук, ніж скрипіння. Може з’являтися періодично, особливо коли гальма холодні або вологі. Якщо писк не зникає після прогріву, це вказує на значний знос.

Гучне тертя

  • Звук, схожий на шліфування або стирання. Виникає, коли металева основа колодки починає контактувати з диском через повний знос фрикційного матеріалу. Це критична ситуація, що вимагає негайної заміни.

Клацання або стукіт

  • Може вказувати на ослаблення кріплення колодок або їх нерівномірний знос. Звук особливо помітний при русі на нерівних дорогах.

Скрегіт

  • Металевий, різкий звук, який виникає при сильному натисканні на педаль гальма. Свідчить про критичний знос гальмівних колодок і можливе пошкодження дисків.

Гудіння або вібрація

  • Низькочастотний звук, який супроводжується вібрацією педалі або керма. Може вказувати на деформацію гальмівного диска через перегрів або нерівномірний знос колодок.

Важливо пам’ятати, що будь-який незвичний звук при гальмуванні – це привід для перевірки гальмівної системи. Своєчасне реагування на ці звуки допоможе запобігти більш серйозним проблемам та забезпечити безпеку руху.

Вібрація педалі гальма

Вібрація або “биття” педалі гальма під час натискання може дійсно вказувати на проблеми з гальмівною системою, включаючи знос гальмівних колодок.

  1. Постійна вібрація при гальмуванні. Відчувається легке тремтіння педалі гальма під ногою при кожному натисканні. Це може бути спричинено нерівномірним зносом колодок, що призводить до нерівномірного контакту з диском.
  2. Пульсація при сильному гальмуванні. Педаль “б’є” під ногою, особливо при гальмуванні на високій швидкості. Це часто пов’язано з деформацією гальмівного диска через перегрів, що може бути наслідком зношених колодок, які не забезпечують ефективного розсіювання тепла.
  3. Вібрація на певній швидкості. Педаль починає вібрувати тільки при гальмуванні на конкретній швидкості. Це може вказувати на нерівномірний знос колодок або утворення “гарячих точок” на диску.
  4. Різке “биття” при легкому натисканні. Педаль різко смикається під ногою навіть при легкому натисканні. Це може бути ознакою серйозного пошкодження колодок або їх неправильного встановлення.
  5. Вібрація, що посилюється з часом. Спочатку легка вібрація, яка стає все більш помітною з кожним гальмуванням. Це вказує на знос колодок та можливе пошкодження дисків.
  6. Вібрація в поєднанні зі звуком. Педаль вібрує і одночасно чути скрипіння або скрегіт. Це свідчить про критичний знос гальмівних колодок і можливе пошкодження дисків.

У всіх цих випадках рекомендується негайно перевірити стан гальмівної системи. Вібрація педалі не тільки знижує ефективність гальмування, але й може бути ознакою серйозних проблем, які загрожують безпеці руху. Своєчасна діагностика та заміна зношених колодок допоможуть уникнути більш серйозних і дорогих ремонтів у майбутньому.

Погіршення гальмівного шляху

Збільшення гальмівного шляху є важливим індикатором необхідності заміни гальмівних колодок. Збільшення гальмівного шляху навіть на кілька метрів може бути критичним у надзвичайній ситуації, тому своєчасна заміна зношених колодок є ключовим фактором забезпечення безпеки на дорозі.

Поступове погіршення ефективності

  • З часом, по мірі зносу гальмівних колодок, їхня здатність створювати необхідне тертя для зупинки автомобіля зменшується. Це призводить до того, що автомобілю потрібно більше часу і відстані для повної зупинки.

Зменшення площі контакту

  • Зношені колодки мають меншу площу контакту з гальмівним диском, що знижує силу тертя і збільшує гальмівний шлях.

Перегрів гальмівної системи

  • Зношені колодки часто призводять до перегріву гальмівної системи, особливо при інтенсивному гальмуванні. Це може викликати тимчасове зниження ефективності гальм, відоме як “фединг”, що значно збільшує гальмівний шлях.

Нерівномірне гальмування

  • Якщо колодки зношені нерівномірно, це може призвести до того, що автомобіль буде гальмувати не прямолінійно, а з відхиленням, що також збільшує гальмівний шлях.

Затримка спрацювання

  • Сильно зношені колодки можуть викликати затримку між натисканням на педаль гальма і початком ефективного гальмування, що додає кілька критичних метрів до гальмівного шляху.

Важливо регулярно перевіряти ефективність гальмування, особливо якщо ви помічаєте, що автомобіль став зупинятися повільніше або потребує більшого зусилля при натисканні на педаль гальма.

chas-zaminy-halmivnykh-kolodok-2

Візуальні ознаки зношення

Перевірка товщини гальмівних колодок та їх візуальний огляд є важливими складовими технічного обслуговування автомобіля. 

Як перевірити товщину колодок

  1. Часто можна побачити колодки через спиці колісного диска. Використовуйте ліхтарик для кращої видимості.
  2. Для точнішої перевірки зніміть колесо. Це дасть повний доступ до гальмівного механізму.
  3. Штангенциркуль або спеціальний вимірювач товщини колодок дозволить точно визначити залишкову товщину фрикційного матеріалу.

Нові колодки зазвичай мають товщину 10-12 мм. Заміна рекомендується при товщині менше 3-4 мм.

Що шукати при візуальному огляді

  1. Перевірте, чи зношуються колодки рівномірно. Нерівномірний знос може вказувати на проблеми з гальмівною системою.
  2. Шукайте ознаки глазурування (блискуча поверхня), тріщин або відколів на фрикційному матеріалі.
  3. Багато колодок мають спеціальні канавки або індикатори, які зникають при критичному зносі.
  4. Наявність металевих частинок на колодці може свідчити про повний знос фрикційного матеріалу.
  5. Перевірте, чи надійно закріплені колодки і чи немає ознак ослаблення або корозії кріпильних елементів.
  6. Одночасно огляньте поверхню диска на предмет борозен, тріщин або нерівномірного зносу.

Неоднорідне зношення гальмівних дисків

Нерівномірне зношення дисків не тільки знижує ефективність гальмування, але й може призвести до вібрації та шуму при гальмуванні. Це може бути ознакою більш серйозних проблем з гальмівною системою, а також бути одним з ознак зношення гальмівних колодок. Тому при виявленні нерівномірного зносу дисків важливо перевірити стан колодок та всієї гальмівної системи в цілому. Давайте розглянемо, як колодки можуть вплинути на зношення гальмівних дисків:

  • Якщо колодки зношуються нерівномірно або застрягають у супорті, вони можуть створювати нерівномірний тиск на диск. Це призводить до утворення нерівностей або “хвиль” на поверхні диска.
  • Якщо на колодки потрапляє мастило або інші забруднення, це може призвести до нерівномірного контакту з диском, що спричиняє його нерівномірне зношення.
  • Зношені колодки можуть перегріватися, що призводить до утворення “гарячих точок” на диску. Ці ділянки зношуються швидше, створюючи нерівності.
  • Якщо колодки встановлені неправильно, вони можуть контактувати з диском під неправильним кутом, що призводить до нерівномірного зносу обох компонентів.
  • З часом матеріал колодок може затвердіти, особливо якщо автомобіль довго стоїть. Це призводить до нерівномірного контакту з диском і, як наслідок, до його нерівномірного зносу.
  • Сильно зношені колодки можуть залишати металеві частинки на диску, що призводить до утворення глибоких борозен.

Профілактичні поради

Рекомендації щодо регулярного обслуговування гальмівної системи та запобігання передчасному зносу гальмівних колодок.

  1. Оглядайте гальмівну систему кожні 10-15 тисяч кілометрів або раз на рік, залежно від того, що настане раніше.
  2. Міняйте гальмівну рідину кожні 2-3 роки для запобігання утворенню вологи та корозії.
  3. Уникайте різкого гальмування.
  4. Не перевантажуйте автомобіль.
  5. Уникайте тривалого гальмування.
  6. Регулярно мийте колеса для видалення абразивного бруду, який може пошкодити колодки.
  7. Забезпечте вільний рух супортів для рівномірного зносу колодок.
  8. Використовуйте колодки та інші компоненти, рекомендовані виробником автомобіля.
  9. Негайно перевіряйте систему при появі шуму, вібрації чи зміні поведінки автомобіля при гальмуванні.

Коли звернутися до фахівця

  1. Якщо ви чуєте скрип, виск або металевий скрегіт, це може вказувати на критичний знос гальмівних колодок.
  2. Відчутна вібрація педалі гальма.
  3. Якщо автомобіль став гальмувати гірше, це потребує негайної перевірки фахівцем.
  4. Загоряння індикатора на панелі приладів.
  5. Якщо автомобіль “тягне” вбік при гальмуванні, це може бути ознакою серйозних проблем.
  6. При виявленні тріщин, глибоких борозен на дисках або нерівномірного зносу колодок.
  7. Якщо у вас немає досвіду роботи з гальмівною системою, краще не ризикувати безпекою.
  8. Підготовка до техогляду або тривалої поїздки.
  9. Навіть якщо немає явних проблем, рекомендується професійна перевірка після пробігу, вказаного виробником (зазвичай 30-50 тисяч км).
  10. Для автомобілів з ABS, ESP або іншими складними системами краще довірити діагностику та ремонт професіоналам.

Часті запитання (FAQ)

Зазвичай кожні 30 000-50 000 км пробігу, залежно від стилю водіння та умов експлуатації.

Професійна заміна гальмівних колодок зазвичай займає від 1 до 2 годин для обох осей.

Ознаки несправності гальмівних колодок включають скрип при гальмуванні, збільшення гальмівного шляху, вібрацію.

Вам також може бути цікаво

Маєте запитання або потрібна консультація?

Залиште свої контактні дані, і наші фахівці зв’яжуться з вами найближчим часом. Ми завжди готові допомогти вам з будь-якими питаннями щодо обслуговування та ремонту вашого автомобіля. Ваш комфорт і задоволення – наш пріоритет!

Заповніть форму, і ми зв’яжемося з вами найближчим часом.